Portionen under tian - boktips!

Vi är säkert många inom FIRE-communityt som hittat till Hanna Olvemarks billiga och nyttiga recept från https://undertian.com/. Jag har fått riktigt bra inspiration till billiga och goda baljväxtrecept. Hade det inte varit för att jag möter svårigheter att övertala familjens äldsta carnivor till att äta baljväxtbaserad mat jämt och ständigt så hade vi lätt ätit det. Nu kan jag få in en till två helvegetariska dagar per vecka utöver "pannkaksdagen" och det ger inte bara näring till sparkontot utan även den livsviktiga mikrobiotan.

När hennes bok kom ut ställde jag mig i kö på bibliotekets reservationslista och väntade och väntade men NU äntligen var det min tur. Hanna blandar bakgrundsfakta om varför just hon är en snåljåp, hur hon sparade 10 k i månade för att uppfylla drömmen om att ta sig till Mount Everest med diverse spartips samt recept. Jag skulle säga att det är en livsstilsbok kombinerat med recept. Att spara 10 k i månaden är imponerande med tanke på att en dietistlön i Göteborg antagligen ger max 18 k netto.

Jag har provat många av hennes recept vid det här laget och här är några av familjens favoriter:

Pasta med ärtpesto
Billig jordnötssåsgryta
Krämig zucchini och svamppasta

Ikväll ska jag testa den här kokos och morotssoppan.

Jag gillar boken, det är estetiskt tilltalande bilder och en del nya recept. Just nu kör jag en övertalningskampanj här hemma för att få familjen med på tåget, att äta vegetariskt en hel månad. Vi får väl se hur det går men kanske kan en månad "semi-vegetarisk" kost gå hem. Jag får väl i värsta fall steka lite korvslattar och bacon till vissa måltider.

Har ni upptäckt undertian.com och lagat något därifrån? Har ni andra bra vegetariska recept så får ni gärna dela med er!


Kommentarer

  1. Står i kö på bibblan på den. Ska bli intressant att testa lite nya recept. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Love Biblioteket. Ja det var en del nya recept, vissa känner jag dock igen från hemsidan.

      Radera
  2. Det är vår husbibel, inte boken men hennes hemsida. Gud vad vi sparar pengar! Köpte ingredienser inkl ris till hennes dahl. 130 kr på Willys för matlåda för två till TVÅ veckor. 6,5 kr per portion, komigen lixom! Vi ligger just nu med fem dagar till lön på 1800 kr spenderat denna månad. Jmf fört med 7-11 000 kr/mån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det är verkligen imponerande med lunchmat i två veckor för 130 :- . Baljväxter är så bra på många sätt. 11 k på mat låter dock helt galet (!) Hur gjorde ni för att ha så höga matkostnader? Innan jag tog tag i våra matkostnader kunde vi landa på 5-6 k, det tyckte jag var mycket då ;P

      Radera
    2. Utelunch X 2 personer = ca 4000 kr/månaden. Sedan dyrekologiskt och oplanerade inköp på hungrig mage. Lätt att det drar iväg :(

      Radera
    3. Ja det är klart, då låter det som att det kan dra iväg med 2 x utelunch. Skönt att ni tagit kontrollen över matpengarna med bravur nu då :)

      Radera
  3. Jag var faktiskt inne och kollade på hennes hemsida igår för jag hört talas om det och nu när jag snart checkar ut iaf tillfälligt från hamsterhjulet tänkte jag det kunde komma väl till pass.

    Min reaktion var dels att jag fick inspiration till att testa nya rätter men också tänkte jag att det kändes lite dyrt. Hur crazy är inte det liksom? Jag är vegetarian sedan tidiga tonåren och det är väl det som gör att jag är van vid att laga vegetariskt och matkostnaden med det. Nu köper jag iof ofta ekologiskt och där drar pengarna iväg.

    Oavsett så gillar jag den snygga formgivningen av hemsidan och all inspiration till nya rätter.
    Ska kolla upp boken på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillfällig utcheckning från hamsterhjulet låter najs! :)

      Ibland fastnar man i det gamla vanliga med matlagningen, jag gör det i alla fall, och då är det så bra att få lite extra inspiration, framför allt med det vegetariska.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg