Pensionsåldern höjs - det finns bara en utväg



Okej, något av en domedagsrubrik där men jag är glad att du klickade vidare. Som väntat höjs pensionsåldern ännu mer och ökar gradvis med start nästa år. Jag har sett ålderspensionärer på nära håll i snart 10 år då mina föräldrar är i 70-års åldern. Min mor slutade jobba vid 63 och min far slutade jobba vid 67. Idag skulle ingen av dem klara av att ha ett heltidsjobb. Under min fars sista år i arbetslivet arbetade han 50 % och detta var verkligen mer än tillräckligt.

På min egen arbetsplats har vi haft flera personer som blivit anställda runt 60-års ålder. Idag kan jag känna att det är lite sorgligt att behöva ta ett nytt jobb vid den åldern och slita hårt för att sätta sig in i nya programvaror, installera en padda eller en iPhone etc som kan vara knepigt. Jag kanske är fördomsfull och förolämpande mot vissa individer nu men mina reflektioner efter att ha sett 60-åringar som tvingas jobba på grund av ekonomiska orsaker är att det ÄR en dålig idé. "Något" inträffar med åldrandet vid 60 och det blir tydligt för människor runtomkring att stresstålighet och förmågan att ta sig an nya arbetsuppgifter blir nedsatt.

Ja, dessa personer besitter lång erfarenhet och kan bidra på många sätt men att tvingas arbeta kvar för att att pensionåldern har höjts, trots att kanske både kroppen och hjärnan säger ifrån, det är inte humant. Flera av mina föräldrars vänner har fått cancer i 60-årsåldern och trots att alla inte har rökt så har rökarna eller de fd rökarna varit överrepresenterade bland de drabbade. Andra bekanta har avlidit vid samma ålder. Vilket fruktansvärt scenario att jobba hela livet, drabbas av cancer eller annan sjukdom strax innan eller efter pensionen och aldrig få möjlighet att njuta av ledigheten.

Signalerna är tydliga, för att få uppleva frihet och ledighet måste vi ta ansvar för att DET händer helt på egen hand. Förutsättningarna för att gå i tidig pension eller pensionera sig i rimlig ålder för gemene man finns inte längre om du inte likt oss FIRE-upplysta människor tar ansvar för din egen pension. FIRE är så klart en extrem variant av det hela men det finns betydligt mindre uppoffrande vägar att gå (om man inte som vi är frugal weirdos förstås). Med ett par tusenlappar i sparande varje månad fram till 50-års dagen kommer man långt. 





2000 kr i sparande per månad ger ett gött pensionskapital lagom till 50-års dagen på +3 milj.

Sammanfattningsvis kan man tratta ned slutsatsen i dagens inlägg till det underbara ordspråket Själv är bäste dräng! 


Kommentarer

  1. Hade precis denna diskussion med en arbetskamrat nu i kväll. Eftersom att jag är 53 idag och inte sparat så länge så är jag lycklig om jag kan säga upp mig vid 60. Jag tillhör den gruppen som snubblar vid målsnöret och kan gå i pension som tidigast 64. Detta innebär att jag måste kunna knapra på min portfölj i 4 år innan jag kan ta del av den allmänna pensionen. Surt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, vilken otur...verkligen att snubbla på målsnöret! Tur att du hittat FIRE och ändå har möjligheten att gå tidigare.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg