Veckorapport vecka 6 - budgetrenovering och gratis middag genom Mystery shopping

Jag inleder med veckans höjdpunkt. För en tid sedan kunde jag söka Mystery shopping uppdrag på en pubkedja där man också kan äta mat (tänk köttiga burgare). Till min stora förvåning fick jag uppdraget som gick ut på att vi skulle äta middag och dricka alkohol. De ersatte hela kalaset upp till 600 :- och gav en symbolisk lön på typ 40 spänn. Givetvis maxade vi ut notan och fick en superfrugal dejt.

En annan höjdpunkt från veckan som gått är att hönsen börjar lägga ägg! Weehoo! Jag längtar både efter att äta kokta ägg igen men också att samla ägg för att kläcka kycklingar. Det ska bli så himla roligt. Det blir första året som jag korsar riktiga matraser som Faverolle och Brahma. Tidigare har vi fått hålla till godo med sega gamla finhöns och det var ingen höjdare.

Jag planerar att inleda med ett "köttkläck" rätt omgående, på så sätt hinner kycklingarna bli slaktmogna till i sommar. Därefter planerar jag ett till två "finkläck" av grönvärpare så att jag kan sälja ett gäng unghöns. Jag behöver få ihop 20 unghöns för att nå mitt mål på 6 000 :- i sidehustle-inkomst från höns. Om jag räknar med en halvbra kläckprocent, där 50 % av det som kläcks är höns och 50 % är tuppar, så innebär det att jag behöver stoppa ca 70 -80 ägg i kläckaren. Det innebär två överfyllda kläckomgångar då min äggkläckare egentligen har kapacitet för 24 ägg. Om äggen staplas på höjden så får jag dock in en hel del fler, även om det innebär att jag måste handvända äggen ett par gånger per dag.

Veckans lågvattenmärke däremot, var när jag insåg att Sellpy sorterat ut och skänkt bort en av dyrgriparna jag skickat in till försäljning. De "misstänkte att plagget var en kopia". Jag förstår att de säkert får in fejk-märken men i det här fallet har de verkligen misstagit sig. Nåväl, det är väl en risk man tar när man skickar in kläder till Sellpy dessvärre. Någon som handlar på Statsmissionen framöver kommer att göra ett riktigt fynd. Bitter? Nä, inte jag inte...

I helgen har jag kämpat på med renoveringen av vår walk-in-closet. Det är så många skrymslen och vrår att måla vilket i nuläget känns som ett totalt sysifosarbete. Jag fick också lov att komplettera med vit takfärg från K-rauta för 200 :- så projektet blev inte helt kostnadsfritt som jag hade planerat initialt. Däremot har vi allt annat i form av penslar, rollers och färgen jag målar hyllorna med. Vi kan återanvända det mesta som fanns i de ursprungliga garderoberna som hyllplan, korgar och klädstänger. Förhoppningsvis blir det inflyttning till nästa helg, kanske nästa söndag, om jag har möjlighet att måla några timmar om vardagskvällarna.

Önskar er alla en skön söndagskväll!

Själv gör jag pizza enligt Frihetsmammans recept. Jag har dock endast kalljäst degen över dagen men jag håller tummarna för att det räcker. Till det kommer vi att dricka resterande av budgetcavan "Pata Negra" som StudentenA tipsade om i det här inlägget.


Kommentarer

  1. Trevlig veckorapport!

    Kul med äggen och hönsen, inte mycket att tillföra till den dialogen förutom att jag älskar att äta ägg, finns alltid ägg i min kyl.

    Haft kick-off med jobbet och den FYR'en (Full Year Review). Alltid obekvämt att svara på frågor såsom "vem är du i gruppen?" och "vad är dina styrkor?". Det blir mycket floskler och blaj-blaj, särskilt kul är det när chefen säger att de är mycket nöjda med mitt arbete men vill få ut mer av mig. När man då nämner att utökat ansvar bör rimligtvis komma med mer kulor i fickan så blev det tyst.

    Kul att ni får smutta på Pata Negra ikväll! Är nog den cavan jag dricker allra mest, ISKen tackar mig för det =).
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja som hönsägare är det grymt kul när värpsäsongen kommer igång. Känns lite som ett vårtecken också. Även om man inte har egna höns så är ju ägg ett väldigt komplett och frugalt livsmedel :)

      Kick-offer brukar alltid bestå av en konstant ström av floskler. För några år sedan fanns en app som hette typ "floskel-generatorn" som jag och några kollegor brukade roa oss med på konferenser. Om den finns kvar kan jag rekommendera den som ett tidsfördriv under de mest ointressanta och långrandiga föredragen.

      Jag är så tacksam för det tipset. Ska testa Aussie som Fru EB tipsade om också men har inte behövt att fylla på vinförrådet än. Har du testat Aussie 1 L tetran?

      Radera
    2. Så ni gillade cavan? Nää inte testat tetran, blir att testa till helgen sen :)

      Radera
    3. Ja det var som du skrev mycket bang for the buck! Vi kör också tetran till helgen tänkte jag :)

      Radera
  2. Hoppas den blev bra ändå! Vi gjorde så också sist och det var helt okej. Desto bättre dagen därpå dock! Kul att ni fick bra mystery shopping förresten. Jag slutade för ganska exakt ett år sedan för att jag tyckte det gav för lite. Alltid roligt att få till något roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev bra! Tack för att du delade med dig. Vi gillade smaken och det gick att få den riktigt tunn. Superbra!

      Ja det ger dessvärre inte så mycket, jag får se hur jag pallar att hålla ut, det blir ett experiment :)

      Radera
  3. Förstår inte, kan Sellpy bara sortera bort ett av dina plagg bara så där? Låter ju konstigt, det är väl dina saker fram till att de är sålda? Vet dock inte hur det där fungerar. Säljer bara på kommission i fysisk butik.

    Floskelgenerator finns på avigsidan.com. Länkade dit hos FruEB nyligen men någon varnade för virus. Själv vet jag inget om det. Där finns i alla fall galet tomma fraser och det är kul att köra dem på fullskärm tillsammans med det dramatiska ljudet. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite som ett lotteri. Allt jag skickat in från HM som ändå är fint har de sorterat bort och skänkt men lustigt nog även helt säljbara märkeskläder.

      Ah, ok tack. Ska kolla avigsidan.com :) Och tack Eva för tipset om Ciens tvål, nu när den kommit i 1L refill så är dem både drygare och härligare än Eldorados billigare variant!

      Radera
    2. Jo, såg refillen nyligen när jag var på Lidl, såg den också på bild på din blogg här tidigare. På min affär hade de dock inte just olivsorten, men den gula och rosa borde väl vara lika bra. Köpte dock inte, försöker hindra mig från ständigt bunkrande. Har ju redan tvål för två månader kvar...

      Tror inte förpackningen var på 1 liter utan på 750 ml och kostade 14.95. 500 ml kostar 8.95. Om den är på 1 liter så är det billigare, annars inte. Tvålen ska hur som helst köpas igen, är nöjd med den. Tydligen så ska Cien vara en etablerat märke ute i Europa, lite som Nivea som funnits länge. /Eva

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg