Veckorapport vecka 7 - trädgården knoppar och lägsta matkostaden hittills

I veckan passerade vi en av årets "consumer-sucker"-dagar, "alla hjärtans dag". Klarade ni er från att köpa något? Till och med frugal weirdos som oss föll dit lite grann god damnit. Jag köpte en chokladask till barnen när jag veckohandlade och maken var gullig och överraskade mig med en lila tulpanbukett för 29:90 :- från Willys. Trots dessa "tilltag" så ligger månadens matbudget på rekordlåga nivåer för att vara 17 dagar in i månaden, 1300 :- har vi handlat mat för. Frys- och skåpsutrensningen spiller över även i februari.

Tack vare alla frugala vintips så har kostnaden för våra inköp på Systembolaget halverats. Jag måste erkänna att denna chardonnay för 69 :- som Fru EB tipsade om överraskade oss! Tidigare har jag inte varit så förtjust i chardonnay men "Aussie" är både lätt, fruktig och fräsch, ett sånt där glas man gärna tar till fredagssnackset eller när man lagar lördagsmiddag eller när man haft en sk*tjobbig vecka på jobbet och bara behöver lugna nerverna lite. 


Jag är så otroligt tacksam för all bra feedback och tips jag får genom bloggandet och att läsa andras bloggar. Det har verkligen berikat min frugal weirdo lifestyle. Det är så många som har användbara, roliga och annorlunda idéer. Ta UtdelningsBagaren som exempel, UB köper en aktie i olika bolag för att gå på årsstämma och käka tvårätters med vin.
Oregano 

Det finns en uppsjö av vårtecken i trädgården för tillfället. Hönsen kacklar på för fullt (av någon anledning så är de tysta på vintern men med värmen och ljuset så kommer de igång igen),  lökväxterna tittar upp ur jorden och snart kommer narcisserna. Till min stora glädje så har kryddväxterna redan börjat grönska. Jag har fortfarande kvar lite oregano i frysen, men förrådet börjar sina så det är mycket välkommet med lite färska örter i matlagningen. I helgen passade jag också på att för-så spenat, vintersallat (ni vet de här dyra bladen som går under namnet Mâche sallat) och paprika. Min erfarenhet är att just paprika har lång utvecklingstid, därför tänker jag inte göra misstaget att så paprikan för sent. I år blir det en salig blandning paprikor, jag har plockat frön från alla möjliga sorter jag köpt i mataffären, paprikor som jag odlade förra året och en blandning överblivna frön från tidigare år. Vi får se vad som behagar att gro.

Nu ska jag passa på att utnyttja det sista dagsljuset till att flytta höns. Det blir premiär för min fiskehov som jag valde i jobbjulklapp. Det är det dags att dela upp flocken efter raser så att mina grönvärpare blir renrasiga lagom till ägginsamling och kläck.

Ha en riktigt skön söndagskväll!

Kommentarer

  1. Lite avundsjuk på dina höns :) Fjäderfän har så mycket personlighet!

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar verkligen höns om man funderar på självhushållningsdjur. Beroende på vilken ras man har så kan man få allt från "hönshjärnor" till de som faktiskt har personlighet som du skriver. :)

      Radera
  2. Jag har också sått lite olika fröer, tänkte undvika att lägga 2000 på balkongväxter som slängs efter 6 månader. Tog färska frön från paprika, tomat, chili och lite citron och mandarin kärnor. Ska bli spännande att se om nåt kommer upp. Annars får det kanske bli nån köpe fröpåse ändå. / La Parisienne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej La Parisienne! Åh vad roligt. Hoppas att något kommer upp. Paprika, tomat och chili borde i alla fall titta upp. Tror att citrusfrukterna kan vara lite svårare, även om de gror så kan frukten utebli.

      Radera
  3. Jag har en kollega som har höns i sin radhusträdgård. De är helt underbara och hennes barn har dem verkligen som små hundar. De sitter och sover i famnen framför tvn tex. En väldigt gullig sak de också gör är att de står och pickar på rutan till ugnen när något tillagas där (ugnspannkaka favorit).

    Snyggt jobbat med maten. Vi har tyvärr släppt något pga dålig ork i och med vår tvättstugerenovering. Bot och bättring.

    Och vårtecken! Det spirar! Jag fick täcka över vår rabarber som tyckte det var super att dyka upp nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande med höns i en radhusträdgård. Allt går om man vill :).

      Tack, ja men genomför man ett sånt monsterprojekt som ni gjort så måste man ge sig själv lite lösare tyglar med annat i hushållet.

      Härligt! Ni lyckostar i Skåne har ju en något bättre växtzon än vi har. Mina rabarber kommer nog vänta på sig ett tag till.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg