Julklappar från arbetsgivaren

Jag verkar vara en av få på mitt företag som faktiskt uppskattar den julklapp vi brukar få från arbetsgivaren årligen. Det finns ingenting som vissa kollegor kan vara så negativa till som årets julklapp. På mitt jobb är det inte ovanligt att någon vid en konferens skriker ut "skippa årets julklapp, skänk pengarna istället". Men här håller jag verkligen inte med, när jag skänker pengar så vill jag besluta vart mina pengar ska . Nu vet jag att det verkligen varierar hur generös arbetsgivaren är och om det är inom landsting, kommun eller privat sektor man jobbar.

Vi brukar få en värdekod och kunna beställa rätt bra grejer, allt från delikatesser och köksgrejer till fritidsprylar och träningstillbehör. Jag förstår inte hur flera av mina kollegor kan både vara otacksamma, oförskämda och oekonomiska på samma gång (det är inga minimalister vi snackar om heller).

I år är jag otroligt nöjd med valet av julklapp, jag kunde beställa en fiskehåv! Vad sjutton ska man med en fiskehåv till om man inte fiskar?! Jo den fångar man ovilliga höns i! Hittils har det varit rätt mycket jagande i hönsgården inför försäljningar, slakt och förflyttningar. Jag är ganska trött på hönsjagandet så en riktigt stor fiskehåv har jag drömt om men inte unnat mig.

Makens arbetsgivare verkar beställa julklappar från något liknande ställe men väljer själv ut vad de anställda ska få så därifrån akumulerar vi ostbrickor, brandfiltar och ljusstakar/ljuslyktor som re-giftas till årliga  julklappshazarden med familjen alternativt används till gå-bort presenter. Något år har jag också sålt julklappen och fått in ett par hundralappar.

Hur hanterar ni uppskattade eller ouppskattade julgåvor från arbetsgivaren?

Kommentarer

  1. Har aldrig fått en gåva från en arbetsgivare som jag inte uppskattat. Tvärtom har jag blivit väldigt glad. Har fått lokalt stöpta ljus, mässingsljusstakar, presentkort på 400 eller 450 kr, kvalitativa bäddset, ullpläd. Allt från kommunala och en privat arbetsgivare. Presentkorten har blivit kvalitativa underkläder och tidlös handväska. Allt används och används länge, vissa ännu efter mer än 15 år.

    Att folk har mage att klaga upplever jag pinsamt. Visst, arbetsgivaren kan välja att ge till välgörenhet, men om man vill ge något till personalen istället bör man inte tramsa och vara otacksam. Men vissa människor saknar förmåga att hantera och uppskatta saker. På så sätt har min mor gömt undan allt oerhört fin hon fått under mer än 30 år hos samma arbetsgivare. Inget används, inte heller vackra blomkrukor, bäddset, ullplädar, nej inget. Det skräpar istället i förrådet när det kunde pryda hemmet. Skulle påstå att hennes många undanlagda klappar och presenter skulle vara bland det enda jag skulle spara om man gjorde en röjningsrunda hemma hos henne... /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så bra när det är något man kan använda, låter som att du har en riktigt generös arbetsgivare!

      Min farmor var likadan, när vi rensade ut hennes hus så hittade vi massor av obrutna förpackningar, prylar som hon aldrig unnade sig att använda. Lite sorgligt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg