Höns som sidehustle

Höns är underbara på så många sätt. Förutom det uppenbara att de lägger delikata ägg så är de verkliga nyttodjur på andra sätt också. Ända sedan vi skaffade höns för ett par år sedan så har jag inte behövt köpa ägg eller slängt något hushållsavfall i kommunens tunna (hushållsavfall = 100 % hönsmat). Nu på vintern bor mina höns i växthuset och käkar växtdelar från odlingen och markbereder till nästa odlingssäsong. Det innebär att jag slipper städa upp efter odlingssäsongen och jorden är ordentligt gödslad inför kommande odlingssäsong. Dessutom går hönsen i en skyddad atmosfär, fri från regn, snö och lera.

Så fort man som hönsägare berättar att man har höns så vill folk oftast köpa ägg. Jag har valt att inte sälja ägg, dels för att jag har svårt att ta betalt av kollegor och vänner men också för att jag har pejlat in hur mycket vår familj förbrukar, så jag har optimerat antalet värpare och får ett så litet överskott som möjligt. På våren när hönsen fullständigt sprutar ur sig ägg så brukar jag frysa in överskottet för att ha i november-december när de inte värper alls. Men hade vi velat sälja ägg så har vi fått frågan från så många kollegor/ vänner att vi åtminstone skulle kunna sälja 100 ägg per månad, säg att du kan ta 3 kr per ekologskt hemmaägg, det blir 300 spänn/ månad och 3000 :- /år (borträknat värppausen).

Du kan också sälja höns som sidehustle. I somras upptäckte jag hur "stor" business det kan vara. Jag hade några egenkläckta höns till övers som var för gamla för att äta men som är fina och värper gröna ägg. Jag la ut en annons på Blocket och jag skojar inte när jag säger att jag enkelt kunde ha sålt 20-25 höns den eftermiddagen för 300 :-/styck! Såhär i efterhand borde jag haft annonsen uppe under ett par veckor och räknat på efterfrågan, men till sommaren planerar jag att vara bättre förberedd och kläcka ett rejält gäng, kanske två omgångar med grönvärpare. Blir det 20 höns att säja har jag 6000 :- i extrainkomst. 

Nu kan någon ha invändningar om att höns också kommer med vissa utgifter och ja, de är inte helt gratis i drift men min flock får matrester som enda foderkälla ca 1-2 dagar per vecka beroende på hur mycket hushållsavfall vi har förstås. Basfödan vi ger dem är krossat spannmål som vi köper hos en grannbonde för 2-3 kr/kg. Vi köper mellan ca 60-100 kg per gång och det brukar blir fyra vändor till bonden per år men säg att fodret kostar ca 500-600 :- per år. Utöver detta så käkar hönsen ogräs, gräsklipp eller sprätter i gräsmattan. Så nog får man säga att höns är en rätt billig hobby och sidehustle med hyfsat stor intjäningspotential. 

Utöver detta, inte att förglömma är ju att äggen är otroligt variationsrika i matlagning, en fantastisk proteinkälla och där sparar man en hel del pengar.

Det här med höns är ett nästan outtömligt ämne för mig så räkna med att jag kommer återkomma till mina befjädrade darlings!



/S


Kommentarer

  1. Vi har vänner vars höns får komma in i köket. De är som små hundar som sover i famnen och pickar på ugnsluckan när något gott lagas i ugnen. Personligheter!

    SvaraRadera
  2. Gud vad roligt att du har kommenterat mina tre första inlägg, tack, det värmer :)

    Haha, wow, vilken ras är det?? Så tama skulle nog mina aldrig bli (sen vet jag i och för sig inte om jag skulle vilja ha mina höns i köket annat än i frysen eller grytan).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg