Matlagningsleda? Minska matkostnaderna med din gamla Hemkunskapsbok!


Det här spartipset är inte ett skämt. För en tid sedan var det ingen hejd på min matlagningsleda. Det kändes som att vi åt samma maträtter om och om igen och dessa frugala favoriter började bli lite tröttsamma. Jag började botanisera bland mina kokböcker och hittade två hemkunskapsböcker. När jag bläddrade igenom recepten upptäckte jag (till min stora förvåning) att jag i princip kunde laga samtliga recept baserat på det jag hade i trädgård, kyl, frys och skafferi (lycka)! Under en veckas tid lagade jag ett nytt recept per kväll och samtliga familjemedlemmar gav tummen upp.

Inte nog med att recepten var så väl avvägda vad gäller kryddning, de var också nyttiga, innehöll en stor mängd billiga grönsaker, väldigt lite kött (75 g per person) och dessutom gick det snabbt att laga dem.


Jag tänker att detta ska bli lite av en följetång där jag redovisar recept, pris per portion och "omdöme". Jag ska väl tillägga att min hemkunskapsbok från 90-talet inte är lika bra (även om den också har enkla, goda och billiga recept) som den jag kommit över från 10-talet. Barnens favoritrecept har hittills varit en kycklingwok men det förtjänar ett helt eget inlägg. Ekonomidelen i min 90-tals hemkunskapsbok är däremot som balsam för snålsjälen.

Nu vet jag att bilden (t.h.) på ”Pannkaksrullen” inte ser så aptitilg ut men den var riktigt god. Hemkunskapsbokens recept är anpassade efter två personer så jag har dubblat alla ingerdienser och vissa dagar tripplat för att få rester.

Ugnspannkakan:

2,5 dl mjöl
6 dl mjölk
4 ägg
2 krm salt

Smörj en plåt eller lägg i ett bakplåtspapper.
Vispa mjölet med hälften av mjölken + saltet.
Tillsätt resten av mjölken och vispat ägg.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 30-45 minuter (den ska inte vara degig).
Under tiden gör du köttfärsfyllningen.

1 gul lök eller en bit purjolök
1 paprika
300 g köttfärs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk paprikapulver
2 tsk spiskummin
2 tsk chilipulver (men här hade jag inte chilipulver utan tog cayennepeppar efter smak)
4 krm salt
1 krm peppar
2 msk tomatpure
2 tsk vetemjöl (1-2 dl vatten)

Fräs köttfärs, lägg i lök och paprika, stek i några minuter. Tillsätt vitlök, kryddor, tomatpuré, pudra över vetemjölet och tillsätt vattnet. Sjud i några minuter.

När pannkakan är färdig och har svalnat lite på plåten så stjälp upp den på en skärbräda, bred över köttfärsfyllningen och rulla ihop som om du gjorde en rulltårta. Riv några morötter till som side-salad.

Skiva upp ett par bitar per person, done!

Vad gick då detta kalaset på?
14 :- blandfärs
Grönsakerna var från egen trädgård så 0:-
Mjölk 2,70:- (50 % rabatt)
Mjöl 0,66 :- (inköpt på kampanj)
Ägg egna 0:-
Kryddor är så svårt att räkna ut så vi chansar på 1:-

Detta räckte till sex portioner så totalen landade på 3 :- per person. 

Slutsats, Hemkunskapsboken är sjukt underskattad. Frågor på det?

Kommentarer

  1. Låter gott! Detta skall testas. Innehåller de parametrar jag letar efter i maträtter. Billigt, näringsrik och matlådekompatibelt. Paprikan och äggen drar väl upp priset per portion för min del men jag hamnar nog garanterat under tian så det är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är riktigt positivt överraskad över hur goda och smidiga recept Hemkunskapsboken har att erbjuda! Billigt och näringsrikt är grundpelarna i matlagningen här hemma. Paprika brukar finnas i grönsakslådan på Willys med 50 % rabatt, ett tips om du inte redan hittat dit.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg