Spara in på julklapparna

Idag är det första advent och julledigheten är inte långt borta. I år ligger julen verkligen helt optimalt med antalet röda dagar mitt i veckorna och minimalt med semesterdagar/ föräldradagar går åt för att vara ledig i 16 dagar i sträck!! Men, julen handlar inte bara om att vara ledig för vår familj, vi ska också hinna med att köra runt i södra Sverige i respektive familjer samt anordna nyårsfirande. Utöver detta när man har barn så handlar julen mycket om julklappar och önskningar. Mina barn är lyckligtvis rätt enkla att handla till än så länge men jag bävar för tonårstiden (eller är det enklare för då kan man enbart ge dem kuvert med pengar/presentkort/biobiljetter??)

Min strategi för att komma så billigt undan som möjligt är att redan i oktober be om önskelistor från respektive barn. Därefter börjar jag bevaka Tradera, Blocket och second handbutiker efter möjliga bargains. Begagnatmarknaden har hittills inför julen 2018 resulterat i följande inköp:
Xbox 360 NHL-spel av nyare årsmodell (35:-)
Hockeymål (55:-)
Lasse-Maja deckare (15 :-)
Fotbollsbok (15:-)
So far so good men utöver begagnatfynden har vi behövt att köpa nytt vad gäller två av julklapparna, fotbollshandskar (+ benskydd på köpet) från Wish, jag försöker att undvika Kina-bestälningar så mycket jag kan men här fick priset styra, 88:-. Och en jättestor radiostyrd bil för det hutlösa priset av 590:- kronor.

Sedan vi köpte en diskmaskin på Mediamarkt för flera år sedan har ett presentkort legat och skräpat i min plånbok, jag mindes inte ens summan på presentkortet men i år kom det väl till pass när jag inte kunnat hitta ett Fifa 18 till Xbox 360. Jag kom undan med att betala totalt 49:- på Mediamarkt för spelet tack vare presentkortet.

Till minstingen har jag botaniserat bland de äldre barnens avlagda och sparade leksaker i källaren och där hittat tre stycken pussel i trä som jag slagt in. Minstingens kostnad bli således 0:- den här julen. Utöver detta har farmor/mormor inhandlat julklappar till alla tre, detta bidrar också till att vi kan hålla nere våra egna inköp då jag vet att de ändå blir överösta med julklappar. Splittar jag inköpen på de två som faktiskt får "nya" julklappar så blir kostnaden 423,50 :- /barn.

Än så länge finns det två flyttkartonger i källaren fulla med potentiella julklappar/ födelsedagspresenter till minstingen att plocka fram under några år framöver.

Vi vuxna i familjen har slutat med julklappar sedan flera år tillbaka (tack och lov för det). Maken och jag brukar inte köpa julklappar till varandra men i år kunde jag inte låta bli när jag hittade den perfekta grejen på en second handbutik (med risk för att han läser detta kommer jag inte avslöja vad det är).

Skönt att vara klar med inhandlandet av julklappar redan 2/12 och sjukt bra att kalaset inte ens gick på 900 :- till fyra personer.


Årets julklapp 2018 blev ett begagnat/ återbrukat klädesplagg. Klokt för både plånboken och miljön. Kan ni själva tänka er att köpa begagnade leksaker mm i julklapp?

Kommentarer

  1. "Till minstingen har jag botaniserat bland de äldre barnens avlagda och sparade leksaker i källaren och där hittat tre stycken pussel i trä som jag slagt in." Grym du är! Det är nog det mest värdelösa shoppingbeteendet, folk som överöser sina toddlers med nya prylar, när barnet inte ens fattar att de får saker. Sååå dumt (och jag gjorde det sååå mycket själv).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack, ja det sånt man bara kan skriva när man är anonym :-) Ja nu när man själv kommit till insikt så svider det lite att tänka tillbaka på ens hopplösa shoppingbeteende pre-FIRE.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg