Spartips! Så undviker du utgifter på resande fot - var förberedd!


Jag reser mycket i mitt jobb, både inom landets gränser och utomlands. Detta genererar en hel del traktamenten vilket är ett fint tillskott i lönekuvertet om man inte spenderar det dubbla som traktamentet betalar på en tråkig utemiddag på hotellet (som alltid är helt obegripligt överprisade). Ska tilläggas att jag brukade ta roomservice med ett glas vin back in the not so frugal days. Men jag har gjort min hemläxa och satt min kvinnliga touch på MI30s "koka nudlar i handfatet". Bilden visar mitt middagskit när jag åker iväg. Lyckligtvis är jag oftast inte borta mer än en natt så kosthållningen blir inte så ensidig men två nätter är inte ovanligt heller.

Strategin lyder som följer:
(Obs te-påse, kaffe och minitetror med mjölk är sådant
jag sparat från andra hotellvistelser/flyg/konferenser osv). 

1. Ring hotellet i förväg (om du inte är stammis som jag och vet att de har en vattenkokare att låna ut). Annars, packa med en! Det är inte så galet som det låter, eller ??
2. När du handlar på Willys, köp Eldorados "nudelkopp" x det antal kvällar du blir borta. Kostar 4.90:- /st.
3. Frukt som kan transporteras, med fördel äpple. ca 2:- st om du inte har egna, 0:- st. Är det tomatsäsog tar jag med mig en burk med egna tomater.
4. Ta med tepåsar hemifrån/ snabbkaffe.
5. Ta med egna bestick, antingen engångs eller hemmets servis.
6. Termos

Jag äger ingen vattenkokare men vet att det finns att låna på de hotell jag bor på, alternativt så finns det på rummet. Termosen är viktig för att undvika impulser att köpa kaffe. Oftast kan man vara så fräck att man fyller på sin termosmugg vid hotellfrukosten och då ha kaffe med sig fram till lunch åtminstone.

För några år sedan var jag top-flor medlem på Scandic, på den tiden fick man 100:- i voucher att handla godis, snacks, dricka, frukt, mackor osv i deras hotellshop. Nu har Scandic ändrat på det där så man kan på sin höjd plocka med sig Sveriges dyraste mineralvatten och äpplen (typ) men det är bättre än inget och jag tar vad jag får.

Jag vet att det finns hotellkedjor där middagen ingår men jag samlar hellre bonusnätter att använda tillsammans med maken till årliga "kick-offs" och äter nudlar (dock ej kokade i handfatet av sanitära skäl) än att käka en halvtaskig middag som ingår.

Ibland är det rätt skönt att slippa termosen
och ta med en gratis takeaway från hotellet. 
Stannar jag mer än en natt på hotell så tar jag alltid med mig fralla och frukt från hotellfrukosten som proviant under kvällen. Om maken och jag bor tillsammans på hotell är det bäst att ta en liten kaka också för de där typiskt manliga blodsockerdipparna som kommer vid längre perioder i second hand butiker (friskriver mig helt från eventuell könsdiskriminering). (Äh, könsdiskriminering intended!)

Visst finns det mellanting som att köpa 10-kronoshamburgare på McDonalds eller gå till den lokala mataffären och handla någon baguette. Men då finns också risken att falla till föga och köpa något extra som man (jag) är sugen på så därför undviker jag quick-fixes på plats.

 
Har du någon strategi för att undvika utgifter på resande fot?


Kommentarer

  1. Morötter håller sig skalade och i plastpåse en länge period. Annars ta med en skalare. Brukar kolla upp om hotellet har minibar på rummet. Då är flingor och mjölk/fil ett alternativ som vi kikat de senaste kvällarna här i Sydney. Har man ätit en rejäl hotellfrukost kan även barnen klara sig på flingor några kvällar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé med morötter, det har jag inte haft med som snacks ännu. Klokt att utnyttja minibarens kylfunktion till mer ätbara grejer!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg