Hur man sparar pengar genom självhushållning

Att laga billig, god, näringsriktig mat som uppskattas av hela familjen kan verkligen vara en utmaning ibland. Eftersom vi själva odlar grönsaker och har höns så har "vad trädgården har att erbjuda" blivit basen i vår kosthållning. Såhär sent på säsongen använder jag fortfarande våra egna grönsaker, potatis och infrysta ägg så gott som dagligen i matlgningen. Förutom att det är otroligt härligt att använda sitt eget trädgårdsskafferi när man lagar mat så har det minskat våra matkostnader med tusentals kronor per månad.

Hur då undrar ni kanske, tusentals kronor?? JA, detta vet jag eftersom jag för månadsbudget där jag sammanställer våra kostnader. Det är skillnad. Vi åt inte för hutlösa summor innan men det gick i runda slängar på 5500:- per månad före delvis-självhushållning jämfört med nu ca 2000:- per månad, då har jag inte exkluderat t.ex. hygienartiklar från Willys/Lidl notan. Detta beror till största delen på att jag nu baserar de maträtter jag lagar på de råvaror som finns tillgängliga i trädgården, ingen mat slängs (är det inte tjänligt som människoföda åker det ned i "hönslådan").

Jag tror att man måste våga experimentera lite med de "klassiska" recepten. Kan en "köttfärsås" t.ex. innehålla:
riven morot
riven zuccini
tomater oavsett färg och mognadsgrad
lök
vitlök
färska örter
röda linser
+ endast 200 g blandfärs (med kort datum för 24:- kg)

Svaret är ett rungade JA, detta är en måltid som för fem personer (inkl pasta) kostade totalt 12:-, kostnaden per person blev ca 2,40:- (nu har jag inte räknat med salt/peppar men den kostnaden är försvinnande liten). Ett hett tips här är att mixa de kokade linserna till en röd smet så att mer skeptiska familjemedlemmar inte har bestämt sig i förväg att det inte är gott.

Med jämna mellanrum lagar jag fisk så som lax, då går givetvis portionskostnaden upp men vardagsmaten kostar runt 2-5 kr per person hos oss.

Hur mycket pengar lägger ni på mat varje månad? Har ni vidtagit några "åtgärder" för att få ned matkostnaderna?

/S

Kommentarer

  1. Det är ursmart att ha några riktiga "killers" som drar ner månadssnittet. Kanske en dum fråga men kan man frysa ägg? I vilken form, antar att ni inte bara lägger in dem hela?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut! Jag har ett inlägg i pipeline om just hur jag fryser äggen men det är väldigt basic. Du knäcker två ägg i taget och "lättvispar dem", häller över i gamla créme fraiche burkar, in i frysen, sedan "ploppa ut" dem på plast och frys in styckeförpackade två och två (i plastpåsar). Done! Visst blir det tinade resultatet lite géle-igt men det märks inte på det tillagade resultatet. Idag käkade vi äggröra gjort på frysta ägg, smakar precis som vanligt.

      Radera
  2. Jag modifierade just ditt recept lite. Mjukade upp linserna i vatten ett tag och mixade sen direkt för att lura i ungen (och spara disk jämfört med att koka linserna separat). Det funkade så till vida att ungen ätit köttfärssås med linser, men personligen tyckte jag att det smakade linsmjöl typ. Hade nog hellre hållit linserna intakta, men kanske beror det på att jag mixade innan de kokats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig testat att mixa linserna som de är, jag brukar blötlägga, koka och sen mixa till en smet och då blandar det sig fint med tomatsåsen. Egentligen så är nog kokta linser att föredra då mycket av de gasbildande ämnena försvinner när man skummar av kokvattnet. Gillar din experimentlusta dock :D Ett tips är att koka hela paketet och frysa in i portionsförpackningar för att sedan kunna ta fram när det behövs så slipper man ett moment till vid matlagningen.

      Radera
  3. Du skulle lätt kunna vinna upphandling som skolmatsleverantör. Utpräglat ekonomitänk och gröna och kreativa alternativ skulle göra dig till vinnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack, vilken komplimang :D Kanske vore nästa sidehustleprojekt?!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg